torsdag den 7. marts 2013

Analyse af Dervishritualet

Vi var trætte og udkørte da vi onsdag aften klokken 19.00 skulle mødes til middag for at overvære det ældgamle Dervishritual der praktiseres af det sufiske broderskab. Ritualet praktiseres i høj grad i dag indenfor turisme, hvor nysgerrige sjæle og interesserede hoveder kan overvære denne ceremoni. Vi havde ikke mange forventninger til et sådan ritual på sådan en onsdag aften, men det viste sig at være mægtigt smukt at overvære og særdeles interessant. Det gjorde dog heller ikke noget, at man fik lidt mad indenbords samtidig med, omend den mad vi (Mette og Cecilie) spiste smagte lidt for meget af yoghurt. 


Vi fik, som sagt, (tyrkisk) musik til maden


Ritualet, der er en slags dans, går ud på at disse dervisher drejer gentagne gange rundt om deres egen akse, for at blive ét med Gud. Inden de påbegynder selve dansen, spilles der noget meget roligt og smukt sufimusik af tre musikere. Herefter ankommer de, i vores tilfælde, fire dervisher i salen hvor de starter med at bukke og bede. Inden da havde vi ventet i omkring en time på at selve ritualet skulle starte. De fire dervisher bærer alle det samme tøj: en hvid kjortel og udover denne en sort kappe samt en høj brunlig hat. De tre musikere bærer også en høj, brunlig hat og en sort kappe. 


Her ser vi et udklip af den rundtossede dans


Ritualet kan analyseres ud fra Arnold Van Genneps analysemodel ved den kvalitative metode: 

Udskillelsesfasen: i udskillelsesfasen skilles ritualets objekt ud fra sin normale sammenhæng. I dette tilfælde betyder det at dervishritualets objekter, dervisherne, iklædes en speciel dragt bestående af en hvid kjortel med et vidt skørt, udover denne en sort kappe og en tilhørende brunlig fez. Dervisherne befinder sig også i udkillelsesfasen når de i starten beder og bukker, ligesom for at markere starten på ritualet og den hvirvlende dans vi nu skulle overvære. 

Den liminale fase: i den liminale fase udføres selve ritualet og objektet er hverken sit gamle jeg eller sit nye jeg, det befinder sig imellem de to. I dette tilfælde betyder det at dervisherne udfører selve ritualet, hvor de udøver den hvirvlende dans for at opnå dhikr. De affører sig kapperne og én efter én sendes de afsted for at påbegynde deres hvirvlen med højre hånd op mod Gud for at modtage velsignelse og venstre hånd ud mod verden for at videregive den. Desuden symboliserer den hvirvlende dans universets harmoni og skønhed. Efter noget tid krydser de armene om brystet og stopper deres hvirvlen. De bukker og trækker vejret roligt for igen at påbegynde dansen gentagne gange med meget kontrollerede og koncentrerede bevægelser. 

Inkorporationsfasen: i inkorporationsfasen integreres objektet i sin nye tilstand. Her ophæves den rituelle kontrol. I dette tilfælde vises det ved at dervisherne stopper deres koncentrerede og kontrollerede dans. De bukker afslutningsvis og beder en sidste bøn, hvorefter de igen ifører sig kappen og vandrer ud i deres nye tilstand hvor de har opnået dhikr og er kommet tættere på Gud. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar